onsdag 23. september 2009

Virkelighetsfjernsyn

Denne merkelige sjangeren som på fint kalles " Reality TV" er en merkelig greie som hører vår absurde tidsalder til. En undersjanger av virkelighetsdrama, ifølge Wikipedia. Greia er at man plasserer en gjeng med mer eller mindre oppegående personer i et kunstig miljø, også filmer man hver eneste krok til enhver tid for å underholde folkemassene.

Ser man på det med perspektivbriller, så kan det minne mistenkelig mye om dyreobservasjoner og forskning med dyr som ofre. Men i "Reality TV"-tilfellet er det mennesker som frivillig har meldt seg på som lar seg ofre, og blir fremstilt som om det skulle vært et naturprogram på Animal Planet, bare med innlagte konkurranser, tidsfrister og utstemming av deltakere. Og vi glor og vi glaner.

Personlig finner jeg de aller fleste virkelighetsfjernsynseriene, ja nettopp; virkelighetsfjerne. Jeg har tatt meg selv i å sitte og glo og glane som alle andre, kun fordi disse menneskene fascinerer meg på en måte som får meg til å spekulere ut konspirasjonsteorier. For man ser jo aldri sånne gærninger i det virkelige liv? Joda, alle har sett et par gærninger iløpet av oppveksten, gjerne en om dagen om man bor i bynære strøk, men ikke sånne gærninger som fins på "Paradise Hotel", "Jakten på kjærligheten" og "Robinson-ekspedisjonen"?

Derfor begynner jeg å bli ganske overbevist om at dette er en planlagt strategi fra aller høyeste hold. Jeg mistenker alle de store internasjonale psykiatriske institusjonene for å ha gått sammen om dette virkelighetsfjernsynet. Jeg har nemlig hørt at en stor andel av disse deltakerne ser seg nødt til å oppsøke psykolog i etterkant. Dette underbygger bare min teori om at dette er en audition for psykopater, som faktisk er villige til å henge seg selv ut foran verden, pule foran kamera, krangle om bagateller og klikke i vinkel for å vinne en hytte, en bil, en pengesum eller sykkel.

Spørsmålet man da kan stille seg er om det ligger kommersielle eller ideelle hensikter bak denne utspekulerte strategien. Er det private aktører som vil tjene fett på folk som oppsøker psykologer med timespris like høy som førstegevinsten i "Farmen"? Eller er det kanskje myndigheter verden rundt som har sett seg nødt til å luke ut alle de psykiske avvikerne fra samfunnet ved å lokke dem med på slike spennende eventyr...

Uansett hensikt kan vi iallefall konkludere med at det fungerer. Få gærningene vekk fra nærmiljøet, putt dem i fjernsynet og deretter på institusjon!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar